نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

تفاوت پنل LED و LCD در چیست؟

علی رغم داشتن مخفف اختصاری متفاوت، تلویزیون ال ای دی فقط نوع خاصی از تلویزیون LCD است که از صفحه نمایش کریستال مایع (LCD) برای کنترل محل نمایش نور روی صفحه شما استفاده می کند. این پانل ها به طور معمول از دو ورق ماده قطبی تشکیل شده اند که محلول کریستال مایع بین آنها قرار دارد. وقتی یک جریان الکتریکی از مایع عبور می کند، باعث تراز شدن کریستال ها می شود، بنابراین نور می تواند (یا نمی تواند) از آن عبور کند. آن را مانند یک کرکره تصور کنید، یا اجازه می دهد تا نور از آن عبور کند یا آن را مسدود می کند.

از آنجایی که هر دو تلویزیون LED و LCD مبتنی بر فناوری LCD هستند، این سوال باقی می ماند: تفاوت چیست؟ در واقع، این در مورد تفاوت است. تلویزیون های LCD قدیمی از لامپهای فلورسنت کاتدی سرد (CCFL) برای تأمین روشنایی استفاده می کردند، در حالی که تلویزیون های LCD LCD از مجموعه ای از دیودهای کم نور و کارآمد (LED) برای روشنایی صفحه استفاده می کردند.

از آنجا که این فناوری بهتر است، اکنون همه تلویزیون های LCD از چراغ های LED استفاده می کنند و به طور عامیانه تلویزیون های LED محسوب می شوند. برای علاقه مندان، ما در زیر بیشتر به نور پس زمینه می پردازیم، یا شما می توانید به قسمت Local Dimming بروید.

نور پس زمینه

در تلویزیون های LCD از سه فرم اصلی روشنایی استفاده شده است: نور پس زمینه CCFL، نور پس زمینه LED با آرایه کامل و نور لبه LED. هر یک از این فناوری های روشنایی از جهات مهم با یکدیگر متفاوت هستند. بیایید در هر کدام حفاری کنیم.

این را ببینید  دلایل جامع کار نکردن کنترل از راه دور تلویزیون

نور پس زمینه CCFL

نور پس زمینه CCFL نوعی فناوری نمایشگر قدیمی و اکنون متروک است که در آن یک سری لامپ کاتدی سرد در داخل تلویزیون پشت LCD قرار دارد. چراغ ها کریستال ها را به طور مساوی روشن می کنند، به این معنی که تمام مناطق تصویر دارای سطح روشنایی مشابهی هستند. این امر برخی از جنبه های کیفیت تصویر را تحت تأثیر قرار می دهد، که در زیر با جزئیات بیشتری به آنها می پردازیم. از آنجا که CCFL ها بزرگتر از آرایه های LED هستند، تلویزیون های LCD مبتنی بر CCFL ضخیم تر از تلویزیون های LCD با نور پس زمینه LED هستند.

نور پس زمینه کامل آرایه ای

نور پس زمینه با آرایه کامل CCFL های منسوخ را برای آرایه ای از LED های پشت صفحه تعویض می کند، شامل مناطقی از LED است که می تواند در فرآیندی تحت عنوان کم نور شدن محلی روشن یا کم نور شود. تلویزیون هایی که از نور پس زمینه LED آرایه ای کامل برای تشکیل یک بخش سالم از بازار تلویزیون های پیشرفته LED استفاده می کنند و دلیل خوبی هم دارند – با روشنایی دقیق تر و حتی بیشتر، می توانند کیفیت تصویر بهتری از آنچه تلویزیون های LCD CCFL می توانستند به وجود آورند ایجاد کنند، با بهره وری انرژی بهتر برای راه اندازی.

روشنایی لبه

شکل دیگر روشنایی صفحه LCD، لبه LED است. همانطور که از نام آن پیداست، تلویزیون های لبه دار دارای LED در امتداد لبه های صفحه هستند. چند تنظیم مختلف وجود دارد، از جمله LED ها در امتداد پایین، LED ها در بالا و پایین، LED های چپ و راست و LED ها در امتداد هر چهار لبه. این پیکربندی های مختلف منجر به اختلاف کیفیت تصویر می شود، اما قابلیت های روشنایی کلی هنوز بیش از آن چیزی است که تلویزیون های LCD CCFL می توانند به دست آورند. در حالی که در مقایسه با نمایشگرهای کامل آرایه ای یا نور پس زمینه مستقیماً اشکالاتی در نورپردازی لبه وجود دارد، اما نور پس زمینه روشنایی لبه ای است که به تولیدکنندگان امکان می دهد تلویزیون های نازک تری تولید کنند که هزینه ساخت آنها کمتر است.

این را ببینید  تفاوت مینی LED در مقابل OLED

برای کاهش بهتر فاصله کیفیت کم نور بین تلویزیون های لبه دار و تلویزیون های دارای نور پس زمینه آرایه ای کامل، تولیدکنندگانی مانند سونی و سامسونگ فرم های پیشرفته لبه خود را ایجاد کردند. فناوری Sony به عنوان (Slim Backlight Master Drive) شناخته می شود، در حالی که سامسونگ در مجموعه تلویزیون های QLED خود (Array Infinite) را به کار گرفته است. اینها فاکتور فرم باریک را از طریق طراحی با لبه روشن و کیفیت کم نور محلی بیشتر از نور پس زمینه آرایه ای کامل امکان پذیر می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − چهار =