نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

شکستگی و فشار روی صفحه LCD

LCD – مخفف صفحه نمایش کریستال مایع – از فناوری در طیف گسترده ای از دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود. از صفحه های رایانه گرفته تا تلویزیون ها از این فناوری استفاده می شود که با عبور نور از یک سری بلورهای مایع، تصاویر را ایجاد می کند. اگر فشار زیادی به یکی از این صفحه های حساس وارد کنید، ممکن است آسیب دائمی ببیند.

چگونه خسارت رخ می دهد

صفحه LCD یک لایه از کریستال های مایع است که بین دو ورق شیشه قرار گرفته است. به دلیل این ساختار، صفحه نمایش – هم شیشه و هم کریستال ها – شکننده بوده و در برابر آسیب پذیری آسیب پذیر هستند. LCD ها دارای ساختار مولکولی میله مانند هستند و دارای صفاتی مشابه مایعات و کریستال ها هستند، از این رو نام آنها گرفته شده است. وقتی به این بلورها فشار زیادی وارد کنید، خواه عمداً یا به طور تصادفی، می توانید نه تنها ترکیب فیزیکی بلورها، بلکه جهت گیری آنها را بین لایه های شیشه مختل کنید. این می تواند منجر به علامت فشار دائمی شود.

آسیب فشار چیست

آسیب فشار می تواند بر اساس نوع صفحه نمایش LCD دستگاه و همچنین میزان فشار وارد شده، ظاهر مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، یک صفحه LCD که فقط سیاه یا سفید تولید می کند – مانند آنچه در ماشین لباسشویی یافت می شود – فقط در آن رنگ ها آسیب پیکسلی نشان می دهد.

با این حال، یک صفحه نمایش LCD تمام رنگی در تلویزیون آسیب در همه رنگ ها را نشان می دهد. آسیب دیدن این صفحه نمایش های تمام رنگی معمولاً در صورت سیاه و سفید یا کاملا سفید بودن صفحه کمتر مشهود است. بلکه بیشتر وقتی قابل مشاهده است که رنگهای مختلفی روی صفحه وجود داشته باشد. به جای ظاهر پیکسلی، ممکن است آسیب دیدگی سایه های صفحه را نیز به خود بگیرد یا مانند کبودی به نظر برسد. هرچه فشار بیشتری وارد کنید، خسارت شدیدتر خواهد بود.

این را ببینید  علت خرابی تصویر در تلویزیون

نحوه رفع خسارت

متأسفانه، هیچ راهی برای اصلاح آسیب فشار روی صفحه LCD وجود ندارد. بسیاری از تولیدکنندگان – از جمله توشیبا – تحت ضمانت محصولات خود خسارت تحت فشار را وارد نمی کنند، به این معنی که اگر صفحه LCD شما دچار این نوع آسیب شود، باید هزینه تعویض را از جیب خود پرداخت کنید.

جلوگیری از آسیب فشار

آسیب فشار معمولاً هنگام حمل یا تمیز کردن صفحه LCD به طور تصادفی اتفاق می افتد. برای جلوگیری از این نوع آسیب، هر زمان که صفحه را جابجا می کنید بسیار احتیاط کنید. اگر صفحه نمایش شما روی لپ تاپ است، همیشه از آن استفاده نکنید و آن را در کیف مخصوص خود قرار دهید. اگر صفحه LCD بزرگتر است، مانند تلویزیون، سعی کنید از لمس سطح LCD در حین حمل و نقل خودداری کنید.

هنگام تمیز کردن صفحه LCD، از ترکیب آب و الکل ایزوپروپیل یا سرکه استفاده کنید. پاک کننده های شیمیایی سخت تر می توانند به صفحه آسیب برسانند. هرگز محلول را مستقیماً روی مانیتور LCD قرار ندهید. در عوض، ابتدا آن را روی پارچه نخی نرم بمالید به آرامی صفحه را در یک جهت پاک کنید. اگر به نقطه ای برخوردید که تمیز کردن آن دشوارتر است، در مقابل وسوسه فشار آوردن مقاومت کنید. درعوض، پاک کردن صفحه در یک جهت – ترجیحاً از بالا به پایین – را ادامه دهید تا نقطه از بین برود.

اگر LCD خود را ذخیره می کنید، اطمینان حاصل کنید که هرگز چیزی را بالای صفحه قرار ندهید. حتی اجسام سبک نیز می توانند با گذشت زمان، فشار کافی را وارد کنند تا اثری دائمی بر روی صفحه شما برجای بگذارد.

این را ببینید  روش استفاده از آهن ربا برای رفع مشکلات تلویزیون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =