نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

پانل IPS در مقابل VA . در حال حاضر، خرید یکی از بهترین تلویزیون ها به معنای انتخاب بین دو نوع فناوری اصلی است: تلویزیون LED/LCD یا تلویزیون OLED. از آنجایی که تلویزیون‌های OLED جدیدتر و به طور کلی گران‌تر هستند، خریداران معمولی در حال حاضر به تلویزیون‌های LED/LCD نگاه می‌کنند. و اگرچه چندین ویژگی و مشخصات وجود دارد که در هنگام خرید باید در نظر گرفته شود – نام تجاری، سازگاری HDR و نرخ به روز رسانی، فقط برای نام بردن چند مورد – یک ویژگی سخت افزاری مهم وجود دارد که به طور گسترده تبلیغ نمی شود: نوع پنل LCD. در این مقاله این پنل ها به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرند.

پانل IPS در مقابل VA

بررسی پنل LED

تلویزیون‌های ال‌ای‌دی/ال‌سی‌دی به دلیل دو ویژگی تشکیل‌دهنده نمایشگرشان به این نام خوانده می‌شوند: یک نور پس‌زمینه LED (دیود ساطع کننده نور) و یک پنل LCD (نمایشگر کریستال مایع) برای تابش نور پس‌زمینه. نور پس‌زمینه‌های LED بین انواع مختلفی از اجراها متفاوت است، اما LCDهای مدرن معمولاً در یکی از دو فناوری پنل ارائه می‌شوند: IPS (تغییر در هواپیما) و VA (تراز عمودی).

برخلاف سایر مشخصات سخت افزاری (که معمولاً در کنار جعبه تلویزیون یا در وب سایت سازنده ذکر شده است)، اطلاعات مربوط به نوع پنل LCD تلویزیون کمی بیشتر در داخل بیسبال است. اما نوع پنل تأثیر بسیار بیشتری بر عملکرد تلویزیون از آنچه انتظار دارید دارد – بر کنتراست، رنگ و زاویه دید نیز تأثیر می گذارد.

تعمیرات تخصصی پنل تلویزیون 

ویژگی های ناشناخته پنل IPS

پنل های IPS (Switching In-Plane) یک نوع نمایشگر رایج برای بهترین مانیتورهای کامپیوتر و تلویزیون ها هستند. بدون اینکه خیلی از سوراخ خرگوش فاصله بگیریم، اجازه دهید کمی در مورد اینکه چگونه پنل های IPS خود را از انواع دیگر متمایز می کنند صحبت کنیم.

این را ببینید  رفع خراش صفحه تلویزیون

امروزه هر تلویزیون غیر OLED موجود در بازار یک تلویزیون LCD است که با نور LED تغذیه می شود. تک تک پیکسل ها در یک صفحه نمایش LCD از کریستال های مایع تشکیل شده اند که با ولتاژ فعال می شوند – این همان چیزی است که رنگ تولید می کند. یک پنل IPS کریستال های خود را به صورت افقی، موازی با بستر شیشه ای تراز می کند.

فناوری IPS تا حدی برای بهبود عملکرد رنگ و زاویه دید گسترده نمایشگر توسعه یافته است. همچنین طیف وسیعی از تغییرات زیر چتر IPS وجود دارد، از جمله ADS، S-IPS، H-IPS، e-IPS، P-IPS، و PLS (تغییر هواپیما به خط). اما، در حالی که همه آنها در عملکرد با یکدیگر تفاوت اندکی دارند، عملکرد اصلی آنها (در مقایسه با پانل های VA) یکسان است.

ویژگی های کلی پنل VA

پانل‌های VA (تراز عمودی) یک نوع نمایشگر رایج دیگر را نشان می‌دهند که هم برای نمایشگرهای کامپیوتر و هم برای تلویزیون‌ها استفاده می‌شود، اما به‌ویژه برای دومی که تعداد آنها بسیار بیشتر از همتایان IPS خود است. اکثر تلویزیون های LED/LCD که در بازار پیدا می کنید از پنل VA استفاده می کنند.

در حالی که پانل های IPS کریستال های مایع خود را به صورت افقی تراز می کنند، پانل های VA آنها را – حدس زدید – به صورت عمودی تراز می کنند. آنها به جای اینکه موازی با لایه شیشه ای باشند، عمود بر بستر شیشه ای قرار دارند. وقتی با ولتاژ مواجه می‌شوند، کریستال‌ها کج می‌شوند و نور را از خود عبور می‌دهند و رنگ تولید می‌کنند.

این را ببینید  خرابی تلویزیون پنل تخت

این موقعیت، نحوه رفتار کریستال های مایع را تغییر می دهد. بدون هیچ ولتاژی، کریستال های مایع در یک پانل VA کج نمی شوند، که اگر هدف شما مسدود کردن نور و ایجاد عمق تصویر باشد، نتیجه بهتری است. مانند IPS، پنل‌های VA نیز در انواع مختلفی وجود دارند: PVA، S-PVA، و MVA، اگرچه باز هم، عملکرد اصلی آنها (در مقایسه با پانل‌های IPS) یکسان است.

در مورد پانل های TN

TN (Twisted Nematic) یک نوع نمایشگر LCD قدیمی است. آنها هنوز هم از انواع نمایشگرهای نسبتاً رایج برای نمایشگرهای رایانه هستند – به دلیل زمان پاسخ سریع رعد و برق و مدیریت عالی در تاری حرکت. با این حال، پنل‌های TN دیگر معمولاً در تولید تلویزیون استفاده نمی‌شوند.

تفاوت بین پنل های IPS و VA

اکنون که نکات ضروری این دو فناوری را توضیح دادیم، اجازه دهید نگاهی به نقاط قوت و ضعف نسبی آنها بیندازیم.

نسبت کنتراست

سنگ بنای کیفیت تصویر، نسبت کنتراست به محدوده بین تاریک ترین سطوح سیاه و روشن ترین هایلایت نمایشگر اشاره دارد. از آنجایی که پنل های سبک VA در تولید سطوح سیاه تیره و عمیق برتری دارند، مسلماً این بزرگترین نقطه قوت آنهاست. پنل‌های VA تقریباً همیشه دارای سطوح سیاه عمیق‌تری نسبت به همتایان IPS خود هستند و این به ایجاد تصویری غنی از جزئیات کمک زیادی می‌کند. یک پنل IPS می‌تواند با ارائه یک تصویر فوق‌العاده روشن برای جبران سطوح سیاه نسبتا کم عمق، این مشکل را کاهش دهد.

زاویه دید گسترده

زاویه دید کلی تلویزیون نشان می‌دهد که بیننده تا چه حد می‌تواند از یک موقعیت ایده‌آل و رو به رو فاصله بگیرد، قبل از اینکه کنتراست و رنگ تصویر شروع به بدتر شدن کند. با توجه به موقعیت کریستال های مایع خود، پانل های IPS در این بخش برتری دارند. آنها معمولاً انعطاف پذیری بیشتری را نسبت به تلویزیون هایی با پنل های سبک VA ارائه می دهند. به عبارت دیگر، پنل‌های IPS برای تماشای گروهی (یا هر موقعیتی که بیننده ممکن است نیاز به نشستن در زاویه خارج از آن داشته باشد) قابل اعتمادتر است.

این را ببینید  طول عمر تلویزیون LCD

رنگ و کیفیت تصویر

در حالی که تولید رنگ چشمگیر در هر دو نوع نمایشگر امکان پذیر است، پنل های IPS با توجه به ماهیت سخت افزارشان رنگ های گسترده تری ارائه می دهند. در حالی که طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها تمایل به املای دقت رنگ بهتر دارند، ظهور فناوری‌های تلویزیون اضافی مانند رنگ‌های کوانتومی به طور قابل توجهی زمین بازی را یکسان کرده است. به عبارت دیگر، به احتمال زیاد به مزایای زاویه دید وسیع‌تر تلویزیون IPS نسبت به تمایل آن به رنگ‌های گسترده‌تر توجه خواهید کرد.

نکته نهایی در اینجا آمده است: پانل های IPS به طور قابل توجهی بهتر از پانل های VA در مورد زاویه دید و تا حدودی بهتر از پانل های VA در مورد رنگ هستند. با این حال، پنل های VA تقریباً همیشه سطوح سیاه عمیق تر و کنتراست کلی بهتری را ارائه می دهند. و از آنجایی که آنها نور را بهتر مسدود می کنند، تلویزیون ها و مانیتورهایی که از پنل های VA استفاده می کنند، صرف نظر از نوع نور پس زمینه LED، یکنواختی نور پس زمینه بهتری دارند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین استفاده از تلویزیون خود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =